Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Tuesday, January 24, 2012

Catatan Budak Demam

Working too much.

Pegang kucing jalanan semalam. Lupa yang aku ada alahan pada bulu kucing. Bersin dengan teruk. Hidung tersumbat. Finally, bangun pagi dan demam. Dari dulu memang aku ada sinus tapi tak teruk. Takde alahan pada bulu kucing ke, habuk ke apa ke. Tapi bapak dan adik aku ada sinus jugak dan you know how men are. Kalau bersin tu tak peduli sekeliling. Main bersin je sesuka hati. Dan disebabkan aku bekerja kat rumah, I was more susceptible to it. Somehow, sinus aku jadi semakin teruk dan aku develop alahan pada bulu kucing dan habuk dan semua jenis benda yang tak nampak di mata.

Sejak MEGAUPLOAD shut down, aku habiskan cuti aku ni tengok semua jenis filem. Aku rasa dalam empat hari aku dah tengok lebih 12 buah filem termasuk filem-filem Oscar. I mean, kalau distributor filem kat Mesia ni lebih bijak pilih filem apa yang nak dimainkan kat wayang, tak adelah orang nak pi download movie. TV pun sama. Sampah apa tah yang main kat TV tu. Aku terpaksa tengok shows macam BOARDWALK EMPIRE, THE IT CROWD dan THE SOPRANOS kat internet sebab lambat sangat nak tunggu.

Tahu tak kenapa orang resort to piracy? Sebab takut nak beli DVD yang mahal dan tengok isi ceritanya crap. Bila dah selalu beli DVD dan tengok filem tu tak worth the money, orang dah mula ragu-ragu nak beli. Akhirnya bila dah terbiasa beli pirated version, lama-lama orang pun dah tak pedulik nak beli versi original lagi. I mean have you seen the quality of pirated versions? For RM8 sekeping, they are the best. Samalah macam novel. Kalau kau tak hasilkan karya yang cukup bagus dan balik-balik cerita yang sama, pembaca akan rasa tertipu dan mula beli versi cetak rompak atau menyewa saja. Last2bila dah terlalu selesa dengan menyewa novel atau beli versi cetak rompak, diaorang dah tak beli lagi buku ko atau buku orang lain. In the end, the local book industry merudum. The industry went down for a while masa zaman Ahadiat Akashah sebab terlampau ramai penulis meniru gaya penulisan dia. Ahadiat was the original writer yang start menulis dengan gaya selamba. Bila orang suka apa yang dia tulis, suddenly it became a trend where everybody wants to write like him. Aku ingat aku pernah baca satu karya ni, BUKAN under Melati Publication - but nampak sangat banking in gaya Melati Publication with the whole kisah budak jalanan dan cover buku yang selamba. But the writing was horrible. Tak ada moral cerita, susunan plot mengarut, racist, sexist. That was when I thought, this will trigger the fall. Bila orang dah bosan, siapa yang jadi mangsa? The original person yang tak bersalah pun dalam hal ni.

Apa yang aku bebelkan ni?

Anyway, hari ni harijadi adik aku, Ajik. Happy birthday Ajik. Macam baru semalam aku tendang ko sebab degil, tiba-tiba dah 22 tahun dah.

2 comments:

anak en lee said...

huhu.
ye, nampak keadaan ko yg sungguh miserable smlm! ;p
sangat kasihan..tp ingat, sila jmpe doctor ya! kdg2 kita rase biase2 aje sakit itu, tp sebenarnya tak-berapa-biasa..

uiiittt..last2 dpt tak pemende yg ko carik kat watson semalam? hehehe..

Shai Kamarudin said...

ahahah aku masih seseme sampai skrg.
takde pon bendalah yg aku carik tu.