Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Saturday, June 18, 2011

Shai's Perfect(?) Week

Ada banyak benda yang aku nak tulis tentang minggu ni. A lot actually that happened. And yet, I don't even know how to start. And I was even advised not to talk about the best part of it. Darn it.

Tapi...

Isnin lepas adalah permulaan yang grim. Ahad tu aku dikejutkan dengan berita pemergian Allahyarham Shah. Kalau nak kata aku kenal sangat dengan Shah, tak jugak. Dia bukan satu sekolah, satu tempat kerja, atau satu kawasan perumahan. Tapi dia husband kepada Hawa - our angel. Seriously, if there is an angel on earth, Hawa would be it. I met the guy when they were dating. When they were married. When they got Qiesya. So his death felt real to me. It doesn't feel like a story you heard from someone you knew. It even felt grotesquely real when you witness Hawa siram air mawar atas kubur jenazah. Suddenly you have this weird feeling that at that age, Hawa should not be spreading flowers on a grave, with a daughter in her arms while other people looking at her and sympathising. It felt surreal.

Shah should not become a subject in a blog. But all this week, that he had become.

I had two movie screenings the next day. The morning in Mid Valley, and the afternoon in One Utama. That's not the point at all. Nor it is that I was still recuperating from going to majlis pengebumian the day before and only arrived home at 12am and spending the whole night finishing work. It's just that.... man, Damansara taxis are rip offs. I was charged RM40 for a taxi ride from Mid Valley to One Utama, how dumb was that? But since aku tak ada masa dan dah terlambat, aku tak dapat nak habiskan masa untuk mengamuk kat teksi tu. Aku cuma bayar, babikan je dia dan harap kat akhirat esok aku boleh tuntut balik dan terus cari surau.

Dah tu pulak, aku siap solat (dan qadha solat Subuh sekali), tapi bila sampai kat location, rupa2nya kena tunggu lagi sejam sebab artis belum sampai. Tau tak betapa membaranya hati aku sebab kena bayar teksi RM40 hanya untuk menunggu artis lambat? Kalau aku boleh solat dan sampai pukul 2 tepat, apa masalah diorang nak sampai lambat sangat? Ha? Ha? Kalau aku tau, dah lama aku naik bas je. Baru kene RM2.50. Camsial. Balik tu kene RM40 lagi sebab terus balik Shah Alam naik teksi. Masa tu dah tak pedulik dah. Tak pasal2abang teksi tu kena dengar bebelan aku pasal filem dan artis, siap aku iklankan website ofis sekali.

Rabu tu ada preview lagi. Aku siap tertidur dalam wayang selama lima minit sebab kebosanan dan juga sebab dah tiga malam tak cukup tido. Balik tu nak naik teksi sampai Kelana Jaya, rupa2nya diorang sume pakai flat rate RM25. Alasan: "Jauh kena pusing." Siapa suruh kau pusing jauh2? Ko hengat aku tak pernah naik teksi sampai Kelana Jaya ke? Teksi sampai KJ pakai meter baru RM8. Ko nak suruh aku naik teksi sampai sekangkang kera kena RM25? Aku memang anti-Damansara je sekarang ni. Unless aku kena pergi rumah Mun kat Kota, atau ada kerja yang aku tak boleh tolak, pi mampos la sama Damansara. Tak hingin aku jejakkan kaki kat sana, IKEA meatballs or no IKEA meatballs.

Apartment pon harga sejuta.... gile ke apa. Aku bakar semua club2 yang ada kat situ baru korang tau langit tu tinggi ke rendah. Maaf atas bebelan ini.

Lepas tu aku baru nak berehat, bos SMS kata kena hantar kerja sub sebelum Khamis. Rasa nak menangis bila baca SMS tu sebab masa tu aku memang dah tak ada daya ketahanan untuk buat kerja lagi dah. Semua orang ingat kerja aku senang. Meh aku bagitau. Unlike what people might think, I am not a bilingual person, let alone speak three languages with ease. I don't even speak English in real life and unless I need to, I prefer to answer questions in Malay (especially if I know the english speaker can speak malay). But my work entails me to be grammatically correct in BM, English and Indonesian. To think in grammatically correct words are not THAT easy. To think in grammatically correct words AND write a creative piece of writing at the same time? TORTURE. Thinking in grammatically correct Indonesian and turn them to Malay or English? GROTESQUE.

It gets to my head more than anything. I can write. I can move around. But my head pays the price. Headache tahap babi hutan tercekik belantan woooh. At one point I was even thinking that this is too severe to be called a migraine and suspect myself of having brain cancer. Nauzubillah! Aku drama queen je tu.

Tapi kerja diteruskan.

Oh, aku dah tak mimpi Jep Sepah lagi lepas tiga malam berturut-turut. Awwwwwwh, I kinda miss dreaming about him. Hahaha.

Dreams should be a private matter right? Nahhhh, I always think my dreams are too exciting not to share it with people. It's a novel of its own!

2 comments:

nadiatulraihan said...

hehe...aku pon peminat jep sepah...manis orgnye...siap ade lesung pipit lg tuuuu

Shai Kamarudin said...

ha kan? entah kenapa bila aku cakap, sume org ingat aku buat lawak.