Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Friday, June 10, 2011

Aku seorang novelis tapi terlampau banyak kerja lain

Aku sangat excited nak menulis novel. Tapi masalahnya kerja aku banyak.

Sangat tak seronok buat kerja lain selain menulis novel. Tapi disebabkan cek royalti aku tidak sebanyak Ramlee Awang Murshid, aku haruslah mengorbankan penulisan novel seketika dan memberi laluan kepada pekerjaan untuk membayar bil dan hutang piutang.

Tapi seriously, aku sangat gatal tangan nak tulis novel. Aku tengah tulis tiga buah novel sekaligus. Itulah masalahnya. Tiga sekaligus kan?

Pertama, adalah projek trio dengan Zara Amani dan Liza Nur (atau Shikin dan Liza). Kali ini aku nak buat cerita tentang players. Aku dah lama mengelak dari buat kisah mengenai players kerana aku nakkan the ripe time - masa yang sesuai untuk aku menulis kisah tentang golongan ini tanpa ada perasaan prejudice. I know some of them, and I don't want them to think that I am writing about them. So lepas 4 tahun aku simpan keinginan ni, aku rasa the time is ripe enough for me to write what I know. There are men who call themselves players. But there are "players" - real ones. Bukan versi cheesy Awal Ashaari dalam "Syurga Cinta" ye.... hahahahaha.

Kedua, sambungan Aku Kan Novelis. Ya, aku tak suka sekuel. Tapi aku tak berniat nak jadikan cerita ni sekuel. Banyak yang aku nak sampaikan, dan cara paling mudah untuk aku sampaikan adalah melalui Safiah. Aku rasa AKN adalah social responsibility aku. Lagipun sangat mudah untuk aku masuk ke dunia Safiah dan Roul semula. Terlalu mudah untuk aku meletakkan Roul pada tempatnya dan terlalu mudah untuk aku keluarkan sarcasm Safiah. Sebenarnya sangat susah untuk aku tulis novel lain bila aku dah keluarkan semua sarcasm aku dalam Safiah. She has wiped me clean. Roul adalah watak lelaki paling mudah untuk aku tulis. His eccentricity is just so easy to write. Sebab he's just a do it kind of character - my own version of a Jack Sparrow. Bukan aku kata Roul tu Jack Sparrow, sebab langsung tak sama dan tak inspired by that pon. I am just saying, macam mana mudahnya Johnny Depp nak kembali ke dalam watak Sparrow, begitu mudahnya aku nak menulis watak Roul.

Ketiga, kisah wanita takut komitmen. Oh, aku sangat nak tulis cerita ni dari dulu lagi. Aku rasa aku antara orang yang paling memahami istilah commitment-phobic dan relationnya to women. Aku dah boleh bayangkan watak yang aku nak jadikan watak utama.

Tapi tulah, banyak sangat nak tulis, tapi sedikit sangat masa yang ada. Aku siap beli buku untuk aku jot down lines sebab aku selalu sangat tak berkesempatan nak menulis. Buku tu aku panggil buku tabib (aku beli kat kedai yg jual bende2 pelik tu.... buku tu mmg bentuk buku tabib zaman dulu kala. Hahahaha).

Entahlah, aku memang tengah berusaha keras menyiapkan kerja aku secepat mungkin supaya aku ada waktu untuk tulis cerita2 semua ni. Tapi tulah.... Paklong aku kata time is a mental construct. AKu sedang cuba construct mental aku tapi aku rasa ,acam ada banyak unsur destruction je sekarang ni.

2 comments:

anak en lee said...

OMG!!!
ko nak sambung AKN!!! aku teruja!
so...sila buat segera!!
ye..aku akan nantikan kemunculannya! aku tak sabo nak tau, cemanakah rupe paras anak Roul berambut merah menyala itu dgn si Safiah itu..

dan aku harap ko tak dpt jodoh org-berambut-merah spt Roul itu nnti..hahaha...
dan tak letak "ulam-raja-junjung" bersama belacan dan jantung pisang ok! hahahahahahahaha...

oho...aku tau ko mmg sgt suka menulis,tp ko byk plak keje lain kann...alalalalala...tp, hopefully gak AKN bleh siap cepat!ngeh..ngeh.. (apakah permintaan aku ini melampau??) hahahaha..

nway shai, wishin' u all d best!
aku akan sentiasa menyokong ko!
tp,aku tak sokong ko kalu nak wat "ulam-raja-junjung" ok!!!

siti ika said...

sambung, sambung.. jgn tak sambung... aku suka sangat2 aku kan novelis...