Notisbod notis:

Pembelian karya-karya Nurul Syahida kini boleh didapati secara online melalui ejen Mohamed Feroz atau melalui Karangkraf Mall. Setiap pembelian membolehkan anda mendapat tandatangan dan ucapan khas penulis.

Whatsapp/Hubungi: 019-2254910 (Abg Long)
Berikan (nama)(alamat)(nombor telefon)(kuantiti buku)

Sunday, May 15, 2011

have a break, have a cake

Sorry. Have been busy. Oh jap, STILL. Still busy. Aku tengah take a break kejap dari kerja untuk update blog just because dah seminggu tak tulis apa-apa.

i. Gonna start on trionovel with Liza dan Zara. Aku  agak excited nak start on this project sebab dah lama aku nak buat trionovel ni tapi tak jumpa kaki yang ada that same understanding f what I want to achieve. I am not looking for a plot, atau ceritera. Aku mencari kaki yang sama-sama boleh menulis tema yang mudah. Finally I met Zara ("Coklat, Bunga & Si Cupid) dan Liza ("Roti Cicah Susu") yang both from the same publisher and otak tak berapa nak waras.

ii. Aku diberikan banyak kerja translation Indonesian oleh cik bos. Kami sama-sama dah jadi robot tanpa perasaan, terjemah je tanpa cuba jadi rasional terhadap cerita. Orang tanya kenapa aku tak translate cerita Korea. Well, I have been offered to, aku tolak sebab aku takleh nak bagi komitmen, dan juga sebab aku bekerja untuk profit. Sinetron Indonesia tak pernah kedekut pada aku. It's different from Korean stuff. Aku pedulik apa kalau orang kata citer Korea lagi best. Dari sudut pandang seorang penterjemah macam aku, adalah sungguh tak bermakna.

iii. Aku busy. Aku harap semua orang boleh faham bila aku jawab soalan dengan "Ha", atau jawab SMS dengan hanya "K" sahaja. Aku masih belum start menulis apa2 novel pun sebab aku terlampau busy. Tapi dalam masa yang sama aku masih juga mengambil banyak projek. Kalau orang tanya kenapa, senang kata kerja adalah rezeki. Selagi aku tak pengsan buat kerja, selagi tulah aku akan ambil projek.

iv. Bulan ni aku baru dapat Pirates of the Caribbean je. Bermakna bulan ni aku cuma tengok wayang sekali je. Ya, aku cuma tengok wayang pada pagi hari dan apabila diberi press preview. Aku telah menjadikannya satu motto berjimat cermat: Hanya tonton wayang apabila anda disuruh dan dibayar untuk pergi menontonnya. Bulan lepas aku berjaya bukan sahaja tengok wayang hanya sekali, tapi aku juga berjaya untuk keluar ke pusat membeli-belah sekali saja, yakni pada hari press preview. Muahahaha. Thrifty sungguh kan?

v. Aku masih belum berjaya menulis sebarang cerpen untuk Dewan Siswa atau Tunas Cipta sebab tahap kebizian yang melampau ini. Maafkan saya, Kak Eton.

vi. Jumaat ini insya Allah GMO akan bukak booth di Plaza Lim Kok Wing untuk Flea Market Merah Putih Club. Strocho pie akan dijual di sana. Kalau rajin, datanglah beramai-ramai untuk merasa strocho pie kami. Harga pengenalan hanya bertahan sampai akhir bulan ni saja. Marilah lekas merasa harga pengenalan ni beramai2. Haha.

Ok, nak sambung kerja.

No comments: